torsdag 28 januari 2016

Monthly Makers - tema Avtryck.

Monthly Makers fortsätter ännu ett år och första temat för 2016 är Avtryck. Jag vet att jag inte är den enda som gjort tygtryck och jag gissar att jag inte är ensam om att ha använt den här tekniken heller.
Ursprungligen hade jag tänkt trycka prickar med en kork, men sedan såg jag att Elin också hade gjort det och då kändes det lite tråkigt, så istället satsade jag på gammalt hederligt potatistryck.


Några processbilder blev det inte p g a mörkt, men jag tror faktiskt att alla vet hur det går till. Jag skar ut en lite större och en lite mindre triangel och så gjorde jag en stämpeldyna av skumgummi på samma sätt som Alicia beskriver här - ett knep som jag lärde mig för många år sedan och som verkligen underlättar vid alla former av stämpeltryck.


Jag hade redan bestämt mig för att sy en tröja till Frallan av tyget, så jag klippte ut mönsterdelarna och tryckte direkt på dem. Trianglarna placerade jag på frihand utan någon bestämd ordning och tycker själv att det blev riktigt bra. Tyget är en ekologisk (tror jag iaf) grönmelerad bomullsjersey med lite stretch och mönstret är mitt go-to-mönster när det gäller den här typen av tröjor, Ottobre 301.

Och kanske verkar det märkligt att det helt plötsligt poppar upp ett inlägg här efter tre månaders bloggtystnad, som om ingenting hade hänt. Så är det inte riktigt. Jag ska berätta om varför jag inte har bloggat på så länge, men det inlägget måste jag samla lite krafter inför att skriva, så det kommer en annan dag.

18 kommentarer:

  1. Det blir perfekt för den lilla frallan det! SÅ fin! (Fast du får snart sluta göra så snygga kläder till barnen pga jag blir avundsjuk ;)) Vi ses senare idag eller imorgon. Kram. ❤ ❤ Hanna

    SvaraRadera
  2. Så snyggt tryck med svart på det grå sweatshirttyget. Jag lyckas inte alls få till så där intensiv svart som du fått, kanske är det stämpeldynan som gör det, måste testa det!
    Jag har saknat dig här och på IG o undrat så smått var du tagit vägen så jag blev väldigt glad när du bloggade idag.

    SvaraRadera
  3. Sicken vrålsnygg tröja du gjort! Love it!

    SvaraRadera
  4. Kul att höra från dig igen och hoppas att Vad det än är som hållit dig borta från sociala medier är hanterbart vid det här laget. Snygg tröja fick du till!

    SvaraRadera
  5. Så enkelt mönster, men ändå så snyggt.

    SvaraRadera
  6. HEJ! Jag har saknat dig! Önskar dig kraft till allt du behöver och lite extra att spara!
    Vilken förträfflig tröja! Så snyggt med det bläcksvarta mot grönblått. Den hade jag gärna haft i egen storlek!
    Det blir många utropstecken nu men jag är så glad att höra ifrån dig!

    SvaraRadera
  7. Snyggt, snyggt, snyggt! Vilken härlig kombination! :)

    SvaraRadera
  8. Ja, lite tomt har det allt varit. Jag är dålig på att kommentera, och uppdaterar själv inte min blogg särskilt ofta. Men hoppas på att få höra från dig i inlägg snart igen!

    SvaraRadera
  9. Fint med tryck, blir sugen på att testa. Kul att du är tillbaka, det är alltid så roligt och inspirerande att läsa/titta här och på din insta. /L ojsilusen

    SvaraRadera
  10. Äntligen har du åter visat upp dina ideer, som väcker lusten att börja trycka egna tyger! Roligt med skrottryck, som du tipsade om!

    SvaraRadera
  11. Oj, det låter som att du haft det jobbigt. Tråkigt att höra. Hoppas det känns ljusare nu och superkul att se dig här igen! Tröjan blev väldigt exakt och fin i trycken. Inget splatter här och där som det säkert hade blivit för mig. Bra jobbat!

    Ang kedjebroderiet - Alla har vi startat varsitt tyg och vi får i slutet hem vårt eget. Ska bli sååå spännande att se vad alla gjort på mitt.

    SvaraRadera
  12. Kul att du är tillbaka. Var snäll mot dig och använd din kraft väl.

    SvaraRadera
  13. Har visst råkat missa det här bidraget men jag måste säga att jag är så himla impad av din tröja. Tycker den blev så himla proffsig! Supersnyggt :)

    SvaraRadera
  14. Åh så himla fint bidrag! Och vilken underbar färg på tröjan. Fint att titta in här och ser fram emot att se mer av dig och ditt skapande framöver.

    SvaraRadera
  15. Nu börjar jag sakna dig. Hoppas du är ok! ❤️

    SvaraRadera
  16. Hoppas du snart kommer tillbaka och att det, vad det än är, ordnar sig till det bästa! Saknar verkligen dina inlägg!

    SvaraRadera
  17. Saknar dig och dina inlägg. Saknar också de bokmärken du hade till andra bloggare.
    Hälsningar
    Helén
    Gagnef

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails