fredag 4 september 2015

Bokrecension: Sy barnens första garderob.

Nu i veckan utkom boken Sy barnens första garderob. Jag fick upp ögonen för författarna, Kerstin Hansson och Kina Larsson, på deras instagramkonto @sykompis för ett par månader sedan och blev genast sugen på boken, så jag var snabb att köpa den.


Författarna beskriver det på ett ungefär så att de skrivit den bok de själva saknade när de började sy till sina barn. Boken innehåller mönster på tröjor, byxor, klänningar, skjortor, jackor, kjolar, mössor och halsduk, ja, det mesta kort sagt. De flesta plaggen har roliga namn också. Några av mönstren går att variera i längd, så att samma mönster kan bli antingen topp eller klänning. Andra är kombinerbara med varandra, så att man kan välja vilken ärm man vill till sin tröja, kombinera ett byxmönster med fickan från ett par andra byxor etc. Jag har inte hunnit provsy något plagg, men det låter ju fiffigt i teorin. Det finns också några sidor med sytips och en ordlista. Vissa av plaggen finns i "livspussel-variant", d v s med tips som gör dem extra snabbsydda. Typ rulla upp ärmar och sy fast, istället för att sy muddar.


Det som fick mig intresserad av boken var dock inte i första hand mönstren, utan alla roliga detaljer. Nedan har jag fotat av några grejer ur boken som jag gillar. Idén med knappar i olika färger är ju inte ny, men olikfärgade knapphål har jag inte sett tidigare.
Det står på flera ställen i boken att författarna brukar trycka/måla egna mönster på tyg. Det hade varit roligt med lite fler beskrivningar och idéer kring det också, men man kan ju inte få allt här i världen.




Och på det allra sista uppslaget, just när man tror att det är slut på det roliga, dyker det upp ytterligare en beskrivning, som en liten smarrig efterrätt! Ett par vingar till gympaskorna fick bli det första mönstret att pröva ur boken. Det kan man väl komma undan med även i 36-årsåldern?


4 kommentarer:

  1. Kul att läsa om boken, har sneglat lite på den... Vingarna var ju i alla fall fina :)

    SvaraRadera
  2. Vilka roliga idéer! Knapphål med färgmatchad knapp är ju toppenide för barn som lär sig knäppa. Varför har ingen tänkt på det tidigare? Och nu springer du väl extra snabbt med dina vingar?

    SvaraRadera
  3. Ser ut som en kanonbok ! Har precis införskaffat symaskin med tanke på att kunna sy om mina egna kläder men även till framtida barn.. Något att titta närmare på när den dagen kommer :)

    SvaraRadera
  4. Har du sytt något hur boken än? Jag måste nog kika lite närmar på den....:)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails