söndag 30 augusti 2015

Monthly Makers - Textil.

Textil. Ett tema så enkelt att det nästan blir svårt. Egentligen skulle ju vart och vartannat inlägg på den här bloggen kunna platsa i den kategorin. Efter att ha funderat ett bra tag på vad jag skulle göra av temat, tog jag fram ett par av mina gamla tryckta textilier och bestämde mig för att sy något av dem. Tanken med Monthly Makers är visserligen att skapa nytt på månadens tema, men sömnad hör ju i allra högsta grad hemma under textiltemat, så jag tänker att jag ändå kommer undan med mina gamla tryckalster.

Det första tyget, en tomatröd lakansväv med djurliknande figurer, blev en liten ryggsäck i klassisk gympapåsemodell. Har ännu inte bestämt om den får bli stickpåse, leksakspåse hos Lilla A och Frallan eller kanske något annat.


Tyget har verkligen legat till sig länge. Jag kommer precis ihåg i vilket sammanhang jag gjorde trycket och det bör ha varit 1999 eller 2000. Däremot minns jag inte exakt hur det är gjort, men jag tror att det kan ha varit screentryck och att jag klippte ut figurerna i papper.


Därefter tog jag mig an en linnelapp, som jag faktiskt tryckte så sent som förra sommaren(!). Mönstret är gjort med täljda (dock inte av mig) stämplar i trä. Det fick bli en liten börs av det där slaget som man aldrig kan få för många av, eftersom de är så bra till sygrejerna, solglasögonen, passet, menskoppen, fröpåsarna, växelpengarna och alla andra små saker som behöver förvaras någonstans. Gult återbrukat blixtlås, grönt linnetyg till foder - klart!


Imorgon kommer samlingsinlägget upp på bloggen Herbariumet, så titta in där!

3 kommentarer:

  1. AAH så fint! Älskar det svarta trycket mot det råa linnet. SÅ SNYGGT! Vad sugen jag blev på att göra lite abstrakta mönster bara.... :) Och svinbra ju om en kan göra något nytt av ett gammalt ufo på temat! Haha, du behöver inte väva tyget själv min vän utan att återbruka gamla tryckta lappar och bygga ihop något nytt av dem tycker jag är en ypperlig tolkning :)

    SvaraRadera
  2. Åh, en sån där börs skulle jag vilja ha! De är verkligen bra till så himla mycket.

    SvaraRadera
  3. Åh sån nostalgi med gympapåsen! Jag tror jag har sytt en i precis samma modell på mellanstadiet med mina initialer på! Åhhh undrar om den ligger kvar någonstans hos mina föräldrar! Din blev jättefin i alla fall! Och älskar den andra också, trycket är sååå fint!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails