onsdag 8 april 2015

Berlin, baby!

Snart åker jag till Berlin med några gamla vänner! Vi har planerat detta lite löst under flera år och nu ska vi äntligen komma iväg. Jag har bara varit i Berlin en gång, och då bara i några timmar, så det känns knappt som att det räknas.
Några av de ställen som jag skulle vilja besöka är East Side Gallery med massor av målningar på det som återstår av muren...

Bildkälla

... och den magiska gränden med Monsterkabinettet. Jag skulle inte vara främmande för att köra en copy/paste på hela Alicias femte Berlin-dag, faktiskt.

Hotel Michelberger, som jag läst om på flera ställen och som verkar vara så coolt och kreativt inrett.

Bildkälla

Bildkälla

Judiska museet har jag fått tips om ska vara väldigt fint och värt ett besök. Bilderna på deras hemsida (länk i bildtext) skvallrar i alla fall om ett spännande yttre såväl som inre.

Bildkälla

Den övergivna nöjesparken Spreepark verkar ju också vara en spännande och inte minst snygg plats.

Bildkälla

Bildkälla

Och när vi nu har en bibliotekarie i ressällskapet, borde det väl vara obligatoriskt att leta sig fram till det lilla fria bibliotek som ska finnas inrymt i några trädstammar på en gata, tycker ni inte?

Bildkälla

Utöver detta har jag dessutom högtflygande planer om uteserveringar, varietéer, utomhusloppisar, parkhäng och street art. Hur allt detta ska klämmas in på de drygt tre dagar vi har till förfogande är ännu lite oklart. Tipsa mig gärna om det finns något mer vi inte får missa!

3 kommentarer:

  1. Men åh, så härligt med en resa med kompisarna!! Jag och mina vänner pratar om Amsterdam i höst eller nästa vår. Hoppar verkligen att det blir av.
    Ha en fantastiskt resa! //Petra

    SvaraRadera
  2. Riktigt avundsjuk, hade planerat för helgresor nu under våren, men varit så belamrad med jobb att det känts lite omöjligt, så nu lutar det kanske åt en sista minuten resa i juli istället. Judiska museet ska vara bra och berörande. Något intressant jag fick reda på om det är att inga judar varit med i utformningen av det museet, tvärtemot (Polens) Judiska museet i Warszawa som bara judar har skapat. Vi fick berättat för oss om det på jobbet rörande skillnaden i berättandet rörande dessa två museet, båda bra på sitt vis, men det ena från ett "utifrån tittar in" perspektiv och det andra från ett "innifrån" perspektiv.

    SvaraRadera
  3. Alltså, efter detta måste jag ju åka tillbaka pga MÅSTE uppleva trädbiblioteket!

    Ett annat tips jag inte hunnit blogga om än är Designpanoptikum på Torstraße. Det drivs av en fotograf som VERKLIGEN gillar udda grejer och gamla maskiner och som har satt ihop alltsammans på "fel" vis. Han går med och berättar med rysk brytning om gamla respiratorer och röntgenutrustning, superdedikerad, humoristisk och så himla kunnig. Surrealistiskt och industriellt - om en gillar den kombon är det en fulländad ~2timmarssaktivitet!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails