fredag 6 februari 2015

Tå-upp-sockorna klara.


Mina tå-upp-sockor blev färdiga på stickcafét igår! Eller rättare sagt, jag stickade klart redan i onsdags kväll, men fäste trådarna medan jag väntade på mitt fika. Och jag har dem på mig as we speak.


Jag har använt mig av Barbros tå-upp-mönster, men med lite omräkningar, eftersom jag hade fler maskor än i hennes exempel. Det fick bli 2x2-ribb på ovansidan foten, jag vill gärna ha sockor som sitter lite tajt på foten, annars tycker jag att de gärna töjer sig och åker ner, även om skaftet är resårstickat.


Hällappen stickades enligt mönstret med lyfta maskor på de räta varven. Jag tror att det är för slitstyrkans skull, men det blir ett fint mönster också, tycker jag.


Garnet är Fabel i färgen 542. Jag har haft det i min stash i flera år och har ingen aning om det fortfarande finns att köpa. Grejen med tå-upp-sockor är ju att man ska kunna sticka upp hela nystanet, men jag valde ändå att maska av lite innan garnet var slut, eftersom jag tyckte att skaften var lagom långa. Jag använde mig av Jeny's surprisingly stretchy bind off, som du hittar beskrivning på här och det blev toppenbra.



"Nej, men här ligger jag helt casual på vardagsrumsgolvet, med benen i vädret, och tar kort på mina fötter."

7 kommentarer:

  1. Snygga sockor! Och vi har väldigt likadana glasögon. Supercoola alltså!
    God helg!

    SvaraRadera
  2. Jättefina! Är det Fabel? Tror jag har ett liknande iaf så blir det så här fint borde jag verkligen använda det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är Fabel! Trodde att jag hade skrivit det, men den meningen måste ha försvunnit när jag flyttade om lite i texten. :) Och tack, båda två!

      Radera
  3. Superfina sockor, och vilka härliga färger på garnet. Jag har faktiskt aldrig provat att sticka sockor från tårna och upp; det kanske vore dags att göra ett försök...

    SvaraRadera
  4. Åh vad fina! Önskar jag kunde sticka!

    SvaraRadera
  5. Vilka fina och hälarna väldigt läckra!

    SvaraRadera
  6. Snyggt! Diggar färgerna! Ibland får man utstå konstiga ställningar som bloggare ;-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails