måndag 22 september 2014

Sylta och safta.

Det här med att samla inför vintern är nog något nedärvt i oss människor. Nu när det varit skördetider har åtminstone jag drabbats av stora syltar- och saftarnojan och jag verkar inte vara ensam.
I brist på trädgård, även om min odlingslåda förvisso gav en del spenat och kryddor till frysen, några förvånansvärt stora morötter och inte minst massor av små tomater, har jag varit hänvisad till Bondens marknad och frukt- och gröntdisken på mataffären. Och så passade jag häromveckan på att plocka lite plommon från ett träd utanför mitt jobb, fullt med frukter som ingen verkade göra anspråk på.


Plommonen kärnade jag ur och kokade in i sockerlag med madeira. Inlagda står de sig länge och blir en god efterrätt tillsammans med lite vispad grädde. På Ica Maxi hittade jag KRAV-märkta och dalaodlade tomater som blev en helt ekologisk tomatmarmelad med vanilj (låter kanske lite skumt, men är fantastiskt gott!). Och så har jag provat att syra kål. Hur den blev vet jag inte ännu, men den ser bra ut. Det ska bli spännande att provsmaka!

2 kommentarer:

  1. Tomatmarmelad med vanilj är så himla gott! En annan favvis är päronmarmelad med rom... Det ska jag banne mig koka. Tack för inspiration!

    SvaraRadera
  2. Sådär blir ju jag också i dessa tider! Har fryst in plommon och bönor och björnbär och svartkål. Har lagt in tomater och kokat saft på moreller/svarta vinbär och fläderbär. Känns i kroppen när det är dags att konservera och spara inför vintern :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails