söndag 15 december 2013

Tredje advent - julklappspåsar av gamla bonader.

De här påsarna tillverkade jag faktiskt redan förra julen, men då var jag så sent ute att jag inte hann blogga om dem före julafton, och därefter kändes det ju ganska meningslöst.


Materialet till påsarna är bonader/bordslöpare i papper som jag köpte på loppis. Har för mig att de kostade någon krona styck bara, men de var också uppenbart välanvända med både hål och fläckar och en del var bara riktigt fula. Men som presentpåsar till julklappar duger de gott!
För den som inte vet hur man viker en påse finns det gott om beskrivningar, det är bara att googla. Sedan kommer man till det roliga, nämligen att pimpa påsarna till riktigt fina paket!



Jag gillar att ta ett tårtpapper i lagom storlek, vika det på mitten och lägga över öppningen på påsen. Det skulle också vara fint att klippa ett eget spetsmönster i papper (à la de klassiska snöstjärnorna) och göra likadant. Stänga påsen kan man göra genom att göra hål och dra igenom ett fint band eller snöre, sätta ihop den med en klämma, klädnypa eller ett fint gem, häfta med häftapparat eller helt enkelt vika ner kanten och fästa med tejp.



Det är också fint att fästa något julpynt och/eller ett litet kort på påsen. Och självklart behöver man inte göra sina påsa av just pappersbonader, utan t ex tapet eller gamla boksidor går också bra att använda!



2 kommentarer:

  1. Vilka fina och vilka bra tips så här inför julklappsjobbet!

    SvaraRadera
  2. Bra tips! Ska absolut slå till på några påsar i år.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails