onsdag 25 december 2013

Bilder från Betlehem.

Jag vet inte riktigt var sommaren och hösten 2013 tagit vägen, men jag hinner inte med riktigt. Det känns som att jag konstant ligger efter med bloggandet, men eftersom jag vägrar att låta bloggen vara en stressfaktor så får det vara så. Jag har fortfarande en del foton från min Israel-resa som jag vill dela med mig av och julen känns som en passande tid att visa några bilder som jag tog i Betlehem i slutet av maj.


Vi började med ett besök i den s k födelsekyrkan och den lilla grottan nedan som sägs vara Jesus födelseplats och fortsatte med milkshake på caféet Stars & Bucks.



Betlehem ligger bara någon mil utanför Jerusalem, men på Västbanken, d v s palestinskt område, vilket innebär att man inte heller som turist kan åka in och ut hur som helst. Vi tog en palestinsk buss dit och på vägen stoppades bussen och två beväpnade vakter kom ombord och kollade id-handlingar på alla resenärer. Oss var de ju inte särskilt intresserade av, men det var ändå en ganska obehaglig erfarenhet, som väl tyvärr tillhör vardagen för många palestinier. På vägen tillbaka gick vi till fots längs muren, full av grafittimålningar, och genom checkpointen där vi åter fick visa passet för att komma tillbaka till israeliskt territorium.


Med de upplevelserna i färskt minne var det extra tankeväckande att besöka förintelsemuseet ett par dagar senare och påminnas om hur judarna under andra världskrigets början sattes i ghetton som de inte fick lämna...



Hoppas att ni haft sköna juldagar! Här firade vi av logistiska skäl familjejul redan i söndags och idag har vi kalasat igen, för att fira min fina svägerskas 30-årsdag. Imorgon blir det en lek- och pysseldag med lilla A. Jag har fortfarande lite mer än halva min julledighet kvar och det känns riktigt gött!

3 kommentarer:

  1. Ja tänk att de inte kommer ihåg sin egen historia... Fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Vilket intressant julinlägg!

    SvaraRadera
  3. Intressant! Diggar "make hummus not walls" :-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails