måndag 15 juli 2013

Improviserade sommarbyxor.

Bekväma linnebyxor är väl närmast ett måste i sommargarderoben? Förrförra sommaren köpte jag tyg för att sy mig ett par, men där stannade det liksom av. Förra sommaren var det ju inte varmt så att det störde och behovet av svala linnebyxor närmast obefintligt. Men inför Jerusalemresan skred jag till verket. Problemet var bara att jag 1: inte hade något mönster, 2: inte hade tänkt att köpa något mönster och 3: inte hittade de gamla byxor jag hade tänkt att rita efter. Istället ritade jag efter ett par jeans och lade till lite extra vidd. Det är ju lättare att sy in än att lägga till, som bekant. Jag fick mycket riktigt sy in en del, både på grensömmen och i form av veck fram och bak, men till slut blev det faktiskt riktigt bra.


Ett par fickor lade jag också till, jag har inte mycket till övers för byxor utan fickor. Fickorna vändsyddes med ett kontrasterande tyg innan jag sydde fast dem på byxorna. Det krävde ju viss noggrannhet vid fastsyningen, för att inte det ljusa fodret skulle titta fram. På några ställen kunde man ändå ana det lite, så där tog jag en textiltuschpenna och duttade lite svart, så var det problemet löst. Och i första tvätten färgade det svarta tyget av sig på det ljusare, så med facit i hand vete hundan om det ens hade behövts.
Upptill fick byxorna en bred midjemudd, klippt av en uttjänt tröja. Jag har använt dem rätt mycket och är himla nöjd faktiskt! Hela sömnaden var som sagt ganska improviserad och de tål kanske inte att granskas i alla sömmar, men de sitter helt ok, de blev precis lagom långa fast jag mätte högst bristfälligt och de är riktigt sköna! Och hittills har ju sommarvädret varit ganska bra, så de har definitivt kommit till nytta.

Tack mamma för fotohjälp!

4 kommentarer:

  1. Dem ser valdigt skona ut ju! gillar avslutet runt fotterna.

    SvaraRadera
  2. Jätte snyggt! Att sy är roligast när man kan improvisera och blir resultatet desutom bra så är de kanon.

    SvaraRadera
  3. Ser superhärliga ut! Jag gillar också när byxorna sitter åt kring anklarna och blir så där puffiga, istället för att de är helvida!

    Smart där med de vändsydda fickorna, och tack för förklaringen! Den varianten av ficklösning lånar jag gärna! :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails