torsdag 13 december 2012

Ljus-tutorial.

Ni var ju många som uppskattade kaffekoppsljusen häromveckan. Någon som kommenterade hade provat att göra egna, men inte blivit riktigt nöjd. Jag har provat mig fram lite och nu tror jag att jag hittat ett sätt som funkar. Inför julmarknaden gjorde jag en ny laddning ljus (helt i onödan visade det sig, eftersom faktiskt inte ett enda blev sålt!) och då passade jag på att ta kort under tiden. Och när ska detta publiceras om inte på luciadagen?
Här och här finns olika beskrivningar på hur man gör ljusen. Se tipsen nedan som ett komplement till dessa!
Ett bekymmer är att få veken att hålla sig på plats mitt i ljuset och inte flyta omkring. Man kan knyta en liten tyngd i den, typ en mutter, men eftersom några av kopparna jag använde var rätt grunda ville jag inte det. Hur snyggt är det med en mutter som syns genom det smälta stearinet liksom?
Jag löste det istället genom att doppa veken i stearin och låta den stelna lite, därefter klippa till den så att den precis nådde ner till botten av koppen. Den övre änden av veken knyter man fast i en pinne (exempelvis, som här, ett halvt grillspett). Sedan hällde jag i en bottenskyla av stearin och lät det stelna så att veken liksom göts fast. Då står den kvar sedan.


Ett annat aber som jag stött på är att det ofta blir en grop mitt i ljuset när massan stelnar, om man fyller upp dem helt från början. Jag har inte helt klurat ut vad det beror på, men senast jag gjorde ljus fick de stelna inomhus och då blev det inte lika markanta gropar som gången innan när ljusen fick stelna ute på balkongen.
Nästa steg blir alltså att fylla ljuset med mer stearin, men sluta ungefär en centimeter under den slutliga nivå du vill att ljuset ska ha. Om det blir en grop i stearinet är det nämligen svårt att få en snygg yta på ljuset om du bara fyller igen gropen. Om du däremot häller på så att det täcker hela ytan på ljuset blir det slätt och fint, men då gäller det ju att det finns utrymme i koppen...


Slutligen fyller du på med ytterligare lite stearin. Fyll inte koppen till brädden. Låt stelna och klipp sedan av veken till lagom längd.



Klart!


7 kommentarer:

  1. Bra tips. Nu kan jag nog våga mig på att prova igen. Bra presenter till dagisfröknarna tänker jag.

    SvaraRadera
  2. Vad smart med veken! Måste minsann testa någon gång, tack för tipset :)

    SvaraRadera
  3. Ja det är konstigt hur sådant man tror ska gå åt på en marknad inte alls lockar... Men du har ju många fina julklappar klara nu istället!

    SvaraRadera
  4. Väldigt spännande att läsa hur du gjorde! Du har en proffsigare approach än vissa andra. :) Men som du skriver är det bra att läsa olika tutar, för man fokuserar ju på olika saker. Inga sålda??? Nu ska jag läsa hur slöjd har gjort. :)

    SvaraRadera
  5. Tråkigt att du inte fick sälja. Jag gissar dock att fler än en fick ett bra tips och tänker göra lika själva, för att sedan ge bort i julklapp.
    Ha en härlig helg

    SvaraRadera
  6. Hej! Vilka fina ljus du gjuter! Jag tror at den där gropen i mitten av ljusen beror på att veken suger åt sig gjutmassan. Tror att man kan avhjälpa det genom att doppa HELA veken en gång (och låta stelna) innan gjutningen, så den blir riktigt mättad först! Prova nästa gång, vetja!
    Gillar din blogg jättemycket - där är SÅ inspirerande!
    Glada hälsningar från Mynta.

    SvaraRadera
  7. Jag gjuter ju också en hel del ljus, fast i formar då. Men jag har kommit på en grej som avhjälper groparna lite. Det bästa är såklart att fylla på med extra ljusmassa när de har stelnat lite, men tror du jag orkar vänta på det? ;-).
    Jo, om man bara väntar en liten, liten stund tills det har stelnat lite på ytan så kan man trycka ner veken lite, då blir det nästan ingen grop. Du kan ju testa om det funkar för dig också!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails