onsdag 15 augusti 2012

Fred och lite kärlek.


För några veckor sedan hittade jag ett fantastiskt korsstygnsbroderi på Myrorna. "Fred på jorden" stod det, ackompanjerat av fredsduva, jordglob och lite rosor. Vem kan inte skriva under på det önskemålet? Jag såg genast för min inre syn hur det skulle sys en väska av och lade det resolut i kundkorgen.
Jag tror ta mig tusan att den här väskan är det finaste jag sytt på länge! Det brungulblommiga bottentyget var med i födelsedagspacken från min svägerska förra sommaren och var nog inget jag skulle ha köpt själv, men när jag rotade igenom tyglådorna i jakt på ett bra tyg att applicera broderiet på så valde jag det eftersom det är av kraftig, påsvänlig kvalitet och dessutom gick i en liknande färgskala. Helt rätt beslut, kan jag känna såhär i efterhand när allting liksom bara smälte ihop till en fin enhet inför mina ögon. Lite bollfrans fick vara med också, bara eftersom allt blir lite finare med bollfrans. Handtagen är precis lagom långa, så att jag både kan ha kassen över axeln och bära den i handen utan att den släpar i backen (det är en balansgång det där).


Kassen fick foder av småblommigt tyg, återbrukat från en gammal kjol som jag sytt till mig själv för riktigt länge sedan (vi snackar nog 90-talets första hälft).
Eftersom jag sydde kassen strax före semestern, då jag skulle på festival och tänkte ha med mig kassen, sydde jag dit en innerficka med blixtlås. Fickan kom visst inte med på bild, men den är av brunt tyg i ungefär samma nyans som broderiets bottenfärg, med vita hjärtan. Inte bara fred, utan lite kärlek också!
Kassen har sedan följt med hit och dit under hela semestern och kommer att bli en trogen följeslagare även framöver.

18 kommentarer:

  1. Vad tjusig den blev! Håller med om att tyget och broderiet verkligen smälter samman till en fin enhet. Fodret ser himla sött ut också =)

    SvaraRadera
  2. Oj oj den blev hur snygg som helst! Jag bara älskar den!! <3 <3

    Kraaam
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Åh wow grymt snygg! Heelt underbart broderi.

    SvaraRadera
  4. Ja, jäddrar! Vilket litet lyckopiller! Härlig!

    SvaraRadera
  5. Vilken lycka att hitta ett sådant fint second hand-broderi, och vilken smart idé att sy en väska av det. Den blev verkligen jättefin och unik. Och så kan du ju dessutom sprida ett positivt budskap när du är ute och gör ärenden med den över axeln, vilket förstås inte är helt fel.

    SvaraRadera
  6. Men. Vilken snygg!

    Och fred på jorden - som sagt, vem kan inte gilla det?!

    SvaraRadera
  7. Här kommer spridas mycket glädje på jorden med den kassen!

    SvaraRadera
  8. Sååååå fiiiiin!
    Duken är underbar och gör sig mycket bättre som väska än som duk. Så bollfransen till fulländar verket. Jag älskar bollfrans.

    SvaraRadera
  9. ÅH vad härlig! Blir helt glad av den. Tygerna är så fina ihop, broderiet så enkelt, naivt och alldeles självklart, och bollfrans inser jag att jag använder alldeles för lite av. Bra idé att sy kassar av fina bortglömda broderier.

    SvaraRadera
  10. Den är så himla häftig och det som är ännu häftigare att jag har också gjort en kasse av det broderiet:) Love it!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails