fredag 24 augusti 2012

Från påse till... påse.

Ytterligare en broderad kasse. Eller, om sanningen ska fram så sydde jag faktiskt den här före fred på jorden-kassen.


Utgångspunkten var en typisk slöjdpåse med initialer i taffliga stjälkstygn som jag hittat på loppis. Jag kände mig faktiskt lite hemsk när jag sprättade bort bokstäverna, jag minns nämligen hur svårt jag själv tyckte det var att få till de där stjälkstygnen när jag sydde en snarlik påse i trean. Så om du har initialerna ÅE, har vuxit upp i Falun och sedermera lämnat in din gamla slöjdpåse till PMU - förlåt!!


Som synes blev det ett nytt broderi, efter mönster ur den danska sjuttiotalsstickboken Hønsestrik. Lite kvinnokamp är aldrig fel! Fodret till kassen fick gå ton i ton med broderiet. Det tyget kommer från Kupan om jag inte minns fel.



5 kommentarer:

  1. Läcker! Gilla speciellt broderiet! =)

    Kraaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  2. Fick en flashback nu till första slöjduppgiften. Har kvar min rosa-vitrutiga någonstans.. Blev mycket snyggt med nytt broderi och matchande foder!

    SvaraRadera
  3. Snyggt! Min mamma har Hönsestrik-boken (en sån iaf) och den är så mysig! En av de finaste sakerna jag nånsin fått är en hönsestrik-kjol i 10-15 olika färger. Kan fortfarande ha den om jag drar upp den lite, fast hon stickade den till mig när jag gick i 6an :D

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott!!!
    Snajsigt broderi, utmärkt korsstygnsvänligt tyg! Jag gillar Fredpåjordenpåsen också! Häftigt! Inspirerad av den gick jag och spanade efter bonader på loppisen igår, men hittade inget kul. Troligen har fler än jag läst din blogg och tänkt samma sak, men hunnit före mej!:)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails