lördag 15 januari 2011

Brita-Kajsa in technicolor.

Jag fick brodösen Karin Holmbergs bok i julklapp och har sytt en kasse med inspiration från den. Broderimönstret är hämtat ur boken och bygger på Anundsjösöm*, men är utfört med raksöm på maskin. Själva kassen består av två loppisfyndade örngott (ett blev yttertyg och ett blev foder).

Det var en hel del som gick fel under sömnadens gång. När jag hade sytt fel på broderiet och skulle pilla bort stygnen, gick det hål i tyget. Det löste jag genom att stryka på lite vlieseline på baksidan, men när jag pressade fast det brändes tyget. I beskrivningen rekommenderar Karin att man broderar på dubbelt tyg för att det inte ska dra sig, något som jag av lika delar lathet och brist på lämpligt innertyg beslöt att strunta i. Naturligtvis drog sig tyget lite, men det var inget som inte lite våldspressande kunde råda bot på. Karin, om du läser detta; nästa gång lovar jag att göra som du rekommenderar! :)
Sist men inte minst gick inte blyertsstrecken, som jag sytt efter, riktigt bort i tvätten, vilket kanske kan anas på bilden ovan. Jag hoppas att de ska försvinna helt nästa gång jag tvättar kassen. Arbetet gick alltså inte helt smärtfritt, men resultatet blev ju bra i alla fall!

* Anundsjösömmens upphovskvinna hete Brita-Kajsa Karlsdotter, därav namnet. Läs mer om Anundsjösöm på Karins blogg, eller ännu hellre, köp boken, den är fin!

3 kommentarer:

  1. Fin kasse du sytt.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. hurra va snygg den blev! och va bisarrt att se nån annan göra ens eget mönster... :)

    SvaraRadera
  3. Åh jag vill också läsa den där boken! Får hoppas jag får den när jag fyller år om några veckor!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails