onsdag 29 december 2010

Mönsterkraft.

På annandagen var jag och såg utställningen MönsterkraftVärmlands Museum tillsammans med min mamma. Utställningen handlar om 10-gruppen som firar 40-årsjubileum och visar valda delar av deras produktion, från skisser till färdiga textilier och en hel del uppsydda saker. Tio designers som utvecklas åt olika håll hinner formge en hel del under 40 års tid och allt från vildsint surrealism till strikta grafiska mönster i svartvitt fanns representerat.
Nåt som jag gillade var att man inkorporerat föremål ur museets samlingar i utställningen; en gammal spark hade fått en sittdyna av orange- och rosamönstrat tyg, en sliten gammal utdragssäng var bäddad med tyg från 10-gruppen och så vidare.
Tyvärr hade jag glömt kameran, så jag fick fota med telefonen vilket inte ger den allra bästa bildkvalité, men man får ändå en bra uppfattning om färgrikedomen och mönstren.

Vi hann även med en tur i museets fasta utställning, som handlar om Värmlands historia från stenåldern fram till våra dagar. Jag har jobbat där som guide för ungefär tio år sen, men nu var det hemskt länge sen jag var där överhuvudtaget och det var roligt att se det gamla välbekanta med lite nya ögon. Vissa saker kommer jag så väl ihåg och det var till och med så att några gamla standardformuleringar från guidetiden började spelas upp i huvudet. Det är en väldigt fin och välgjord utställning med suggestiva miljöer och en hel del roliga saker att titta på, väl värd ett besök i sig själv om ni skulle ha vägarna förbi.

1 kommentar:

  1. Men Ida - att vi inte sågs! Jag var där samma dag! (Har läst ikapp lite på din blogg nu, låg efter... Du gör som vanligt så mycket fint!).
    Kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails