lördag 18 september 2010

Omflyttning.

Maria skriver idag om att hon drabbats av ommöblerarsjukan. Det måste vara nåt som går. Själv smittades jag förra helgen och nu ska ni få se konsekvenserna av mitt insjuknande.
Sedan jag fick igång min trådlösa router förra sommaren har jag i stort sett inte använt mitt datorbord alls, förutom som avstjälpningsplats för diverse pinaler. Symaskinen har jag också förvarat på hyllan där det egentligen är tänkt att man ska ha datorn, om man har en stationär.
Samtidigt har jag saknat ett ställe att sitta och sy på. Jag brukar ha symaskinen på köksbordet, men det innebär att jag måste avbryta och plocka undan den så fort jag behöver köksbordet som matplats. Efterhand har tanken att göra om datorbordet till syplats vuxit fram och i söndags gjorde jag slag i saken, monterade bort den utdragbara tangentbordshyllan, tömde bordet och flyttade upp symaskinen ovanpå.
Hyllorna på väggen ovanför satt tidigare i sovrummet, men fick flytta ut i hallen. Det som förut satt ovanför datorbordet (klocka, nyckelskåp och pappersförvaring) fick byta vägg och syns i bakgrunden på bilden nedan.
Jag har en del sy-, stick- och pysselböcker och för att frigöra lite välbehövligt utrymme i bokhyllan i vardagsrummet ville jag flytta ut dem till sybordet också. Då behövdes det nån typ av bokstöd som inte tog upp nån plats på själva hyllan och det fixade jag av den trasiga pärmen från en gammal bok samt några skruvar och brickor.
Jag tycker det blev riktigt bra och verkar hyfsat stadigt. Eventuellt kommer jag att förstärka med vinkeljärn eller liknande på insidan, men det är inte säkert att det behövs.

Hyllorna rymmer också ett av mina syskrin, nåldynedockorna, lite pennor, knappburken, trådrullar, saxar och annat. Den blå magnettavlan är till för inspirerande bilder och liknande (kanske nåt lika fint collage som Karins kan ta form där så småningom?). Blomtavlan är ett pappersklipp från Polen som får stå där tills vidare, men kanske kommer att flyttas efterhand som hyllorna fylls på med annat. De flätade plåtburkarna med pennor och saxar i har jag gjort själv.
Jag känner mig mäkta nöjd med omorganisationen och det som känns allra bäst är att jag fick både ett behov uppfyllt och känslan av förändring hemma utan att köpa nåt annat än skruvar och brickor för några kronor. Hoppas att jag har rätt i mitt antagande att det kommer att bli mer sytt när maskinen alltid står framme! Ett projekt att ta tag i är kanske en snyggare huv till symaskinen än den befintliga i halvgenomskinlig plast, nu när den ska stå och synas hela tiden?

5 kommentarer:

  1. Oh vilken fin arbetsplats!!!! Precis en sån som jag skulle behöva... jag har 2 kvm till syrum men där har jag just nu en enda röra av saker. Så jag sitter i köket... stort köksbord så vi kan äta alla 5 om jag skjutermaskinen åt sidan ordentligt. Önsklar att jag hade en liten "öppen" plats till så jag kunde ha maskinen framme och upplockad alltid. (Ja, ja en får väl vänta till nåt av barnen flyttar. hihi)
    Kram sytanten

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt när man kan budgetfixa?! Samma för mig igår, ny sänggavel med det vi hade hemma, fick bara såga till ett par nya sängben mm
    Smarta bokstöd och helcool flätad burk!

    SvaraRadera
  3. Jättebra att ha symaskinen framme hela tiden, då kan man sy bara en liten stund utan att behöva plock fram och undan allt.

    SvaraRadera
  4. Vad härligt det är att göra nytt fast man använder det man har! Och det blev ju bra!

    Vi gör likadant idag. Eftersom vi röstat i förtid så spenderar vi dagen med att byta rum här hemma, så att sonen får eget rum. Jag tror det blir bra, men det är mycket kvar... Puh! :)

    SvaraRadera
  5. Jag har också ett databord som symaskinsbord, funkar kanon! :)

    Men jag lät tangentbordshyllan vara kvar. Bra att kunna dra ut den om man behöver ha en fri arbetsyta ifall man behöver joxa med sitt sömnade - utan att man behöver lämna symaskinen...

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails