lördag 4 september 2010

Gåbortsvantarna.

Nu är mina broderade vantar, som en kompis kallade för mina gåbortsvantar, färdiga. Ännu ett långtidsprojekt i mål. Första vanten stickade jag nog för ett par år sedan, andra vanten förra sommaren tror jag. Nu i sommar har jag broderat dem och stickat på "kragen".
Mönstret kommer ur nån handarbetstidning från 70-talet och är ett högst ordinärt vantmönster, men jag gjorde dem utan mudd. Istället stickade jag på en kant på tvären. Det var lite av ett experiment, men det funkade lika bra som jag hoppats.

Broderierna var såklart det roliga med det här projektet. Jag har tänkt en del på kurbits medan jag broderade, även om resultatet kanske inte direkt blev så. Tanken var att det skulle bli så färgglatt och på gränsen till för mycket som möjligt, och det får man väl säga att det blev.

Garnet till vantarna, ett brunt ullgarn, har jag fått av mina föräldrar, som köpt det på Nya Zeeland. Broderierna är mestadels gjorda med Klippans ullbroderigarn, som jag köpte massor av på loppis för en krona dockan för säkert tio år sen (ett av mina bättre fynd) och lite annat ullgarn som också är köpt på second hand. Knapparna fick jag köpa nya. Är det inte typiskt att jag, trots att jag har tusentals knappar, inte kunde hitta fyra likadana som någotsånär var vad jag hade tänkt mig? Inte hittade jag riktigt det jag var ute efter i sybehörsaffären heller, så det ni ser här är egentligen baksidan av knapparna.





De foton där vantarna sitter på mig har en jobbarkompis tagit - tack för det!

25 kommentarer:

  1. Grymma! Du är en sann "sticking-mentor" och förebild...

    SvaraRadera
  2. Riktigt snygga vantar! Om jag ser vantarna på stan ska jag heja på dej... :)

    SvaraRadera
  3. WOW! Riktigt, grymt snygga! Hur vågar du använda dem? ;-)

    SvaraRadera
  4. Wow!! De är helt underbara!!

    SvaraRadera
  5. Supersnygga! Broderierna är toppenfina i underbara färger.

    SvaraRadera
  6. Jag ÄLSKAR sådant där broderat! Hur fina som helst!!

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga vantar. Skulle gärna vilja ha sådana också. Vet ju vilket jobb det är med så mycket broderi. Du kan känna dej stolt.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  8. OJ vad fina! Vilket otroligt fint arbete! Underbara!

    SvaraRadera
  9. Så lekre votter!

    Hilsen Fama

    SvaraRadera
  10. Vilket bra namn och vilka flådiga vantar!
    Riktigt ståtliga gladvantar! :-)

    SvaraRadera
  11. Så himla fina. Det kallar jag vantar att bli glad av nu när det blir snabbt mörkare om kvällarna.

    SvaraRadera
  12. Vilka supersnygga vantar! Och jag älskar verkligen ordet gåbortsvantar, det är så fint och gammalt och nytt på samma gång så jag blir alldeles glad!

    SvaraRadera
  13. Finns en award till dig på min blogg om du vill ha den.

    SvaraRadera
  14. Fantastiskt fina gladvantar! Kommer garanterat att lysa upp i höstmörkret!

    SvaraRadera
  15. Jättefina! Jag tycker det är svårt att brodera på stickat, så all heder till dig!

    SvaraRadera
  16. Så fina vantar! Nu måste jag träna på att sy på stickat för det tycker jag är svårt.
    Hälsningar Karin på Ösäter

    SvaraRadera
  17. Blev ju riktigt bra kort, ffa det mot staketet tyckte jag blev fint :)

    SvaraRadera
  18. WOOOOW! Kan man få gå broderikurs hos dig? De där är HELT fantastiska!

    SvaraRadera
  19. Åh galet fina är dem! Känner igen det där "lilla" knappbesväret, aldrig är de som man har tänkt sig! ;)

    SvaraRadera
  20. Vilka fantastiskt fina vantar! Vilken fin blogg du har! Linda

    SvaraRadera
  21. Vilka vackra vantar och jag härstammar från Lappland och på "min" dialekt så kallar vi sådana vantar för

    vackervanta'

    SvaraRadera
  22. Det var de vackraste vantar... luxuösa på något vis... att vara rädd om men änså använda väl. En klenod så unik att bara du bär dem.
    En isnpirationskälla att håva upp ur... Tack!

    SvaraRadera
  23. Otroligt snygga vantar. Tror aldrig jag har sett så snygga vantar någonsin - och då är jag ändå något av en vantoman...;-)
    /Helena

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails