tisdag 26 januari 2010

En morgon då himlen hade samma färg som sjalen.


  
Mönster: Adamas Shawl
Garn: Drops Kid-Silk färg 09 (ljust grå med dragning åt lila) och en tråd silverglitter. Det gick åt tre nystan garn ganska precis (fast jag påbörjade det fjärde nystanet inför sista varvet, för att slippa hamna i situationen att garnet tog slut mitt i avmaskningen), d v s ungefär 75 gram.
Stickor: Rundsticka nr 4, 80 cm.
Mått: Cirka 160 cm mellan "vingspetsarna" och kanske 90 cm lång. Jag glömde faktiskt att mäta den, och nu är den redan på väg till Göteborg och den blivande bruden.
Omdöme: Ett trevligt mönster som inte var särskilt svårt att följa. Lite bökigt i början, men det gick lätt när jag vant mig, och eftersom varje mönstervarv så att säga är beroende av det föregående gick det ganska lätt att upptäcka de missar som gjorts. Ett fel som jag dock inte korrigerat, är att jag verkar ha gjort en mönsterrapport mer än föreskrivet, när jag jämför med bilden i mönstret. Fast det spelar ju ingen roll.
Sjalen är stickad från nacken och ner, vilket gjorde att de sista varven var ungefär 450 maskor långa. Det tog en dryg månad att göra den, men då har jag inte arbetat på den varje dag. Det var också lite kul att sticka nåt i en färg som jag aldrig skulle välja till mig själv.
Jag känner mig väldigt nöjd och tror att bruden också ska bli det. Eftersom det här är min bröllopspresent får vi hoppas att även brudgummen gillar den! :)
 

  

4 kommentarer:

  1. Oh, så snygg! Får man beställa av dig? Kan inte sticka, bara virka..

    SvaraRadera
  2. Den blev ju helt underbar!! (och Tyra hälsar att den ser god ut ;) )

    SvaraRadera
  3. Åh, vad fin den blev! Du är en stjärna! Ser fram emot att få se den live och in action om ett par veckor. :-)

    SvaraRadera
  4. Du är grymt duktig! Till och med Fredrik suckar imponerat :)/Åsa

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails